با پیشرفت فناوری و گسترش وسایل ارتباط جمعی و الخصوص تلفن همراه و به طبع آن نرم افزارهای
Social Networking همچون تلگرام و اینستاگرام، فضا برای سودجویی از دیگران سهل و همه
گیرتر شده است که بطور بسیار حیرت انگیزی جامعه سینما و مدیوم کوتاه نیز از آن بی نصیب نمانده است.
از بارزترین این سودجویی و کلاهبرداری ها، گرفتن مبالغ ناچیزی
همچون 50 هزار تومان و پخش فیلم به فستیوال های خارجی است که بیشتر شبیه
به یک لطیفه تلخ است! «درگاه فیلم ایران» نام افراد سوجود را «شبیه پخش کنندگان» می نامد! این اشخاص درک درستی
از محتوای فیلم، هدف فیلم، هدف پخش، مکان پخش و... نداشته و هیچگونه دلسوزیای بابت
آینده فیلم ندارند چرا که هدفشان فقط کسب درآمد است.
درگاه فیلم ایران با سابقهای بیش از 12 سال در پخش فیلم و فیملنامه، مارکتینگ و فروش فیلم، و نیز با رویت
فرآیند پخش جهانی و مطالعه در این زمینه، ساختاری را در ارزشگذاری پخش فیلم ها در پیش
گرفته است که با رعایت انصاف و عدالت، هدفگذاری درست را نشانه میرود.
«درگاه فیلم ایران» برای هر فیلم یک کاستبیس در نظر خواهد گرفت که مقدار حدّ ارزشی آن است. این مقدار
برای هر فیلم متفاوت از فیلم دیگر است و وقتی مقدار آن مشخص می شود که فیلم توسط تیم
کارشناسان پخش «درگاه فیلم ایران» دیده شود. کاستبیس مقادیر متفاوتی دارد که به هیچ عنوان قابل پیشبینی
نمی باشد. بر اساس این مقدار، فرمول نهایی محاسبه هزینه ارسال هر فیلم برای هر فستیوال
(بعنوان مثال در مدلِ پخش موردی) معادل: کاستبیس + مقدار هزینه
ورودی فستیوال (fee) است.
متغیرهای که بر کاستبیس موثر است عبارتنداز: کیفیت فیلم، محتوای فیلم، سابقه فیلمساز،
تهیه کننده فیلم، افتخارات پیشین، بازیگران ، عوامل حرفه ای و ...
درگاه فیلم ایران براساس فعالیت چندین ساله و بررسی مدلهای مرسوم و حرفهای در پخش
کنندگی و ارسال فیلم و فیلمنامه، 6 مدل را که در جدول ذیل شرح آن آمده به تهیه کنندگان
و نمایندگان فیلم و فیلمنامه پیشنهاد و براساس شرایط هر فیلم و فیلمنامه، یکی از آنها را در قرارداد
اتخاذ خواهد کرد.
توجه فرمائید که در شرایطی خاص، «مدل و استراتژی ویژه» که در جدول زیر قابل ملاحضه
نیست، نیز پیشنهاد خواهد شد.
همچنین لازم به ذکر است که پنج مدل استراتژی خاص این شرکت، جهت حفظ مسائل امنیتی در توضیحات
نیامده است.
مدل
|
فرمول
|
توضیحات
|
سطح
|
ارسال موردی
|
CostB + fee
|
این مدل از ارسال، هنگاهی توصیه می شود که یا هدف تنها یک جشنواره
ی مشخص باشد و یا به علت خاص بودن فیلم امکان مانیتور فستیوال ها وجود نداشته باشد.
|
-
|
پخش بستهای
|
y % (x * (CostB + fee))
|
در این مدل 10 بسته تعبیه شده است، بسته های 10الی 100 فستیوالی. که براساس هر بسته
تخفیفاتی پلکانی اعمال می شود. به عبارتی دیگر با انتخاب هر بسته فیلم به همان تعداد
فستیوال ارسال و پخش خواهد شد.
پکیج
|
تخفیف
|
10
|
10 %
|
20
|
12 %
|
30
|
14 %
|
40
|
21 %
|
50
|
25 %
|
60
|
30 %
|
70
|
32 %
|
80
|
37 %
|
90
|
40 %
|
100
|
42 %
|
بعنوان مثال با انتخاب بستهی 10 فستیوالی و تعیین کاستبیس 50.000 تومانی (بعنوان مثال)
و اعمال تخفیف 10% بجای 500.000 تومان مبلغ 450.000 تومان فاکتور خواهد شد.
|
-
|
پخش یکساله
|
مبلغ ثابت
|
این مدل، روشی است که تهیه کننده و یا نماینده فیلم، مبلغ معینی
را برای مدت یک سال پرداخت خواهند کرد. در این روش محدودیتی در ارسال
موجود نداشته و براساس استراتژی هر فیلم، فستیوالها انتخاب و ارسال انجام خواهد شد.
| -
|
پخش دو ساله
|
مبلغ ثابت
|
این مدل، روشی است که تهیه کننده و یا نماینده فیلم، مبلغ معینی
را برای مدت دو سال (مصونیت فیلم) پرداخت خواهند کرد. در این روش محدودیتی در ارسال
موجود نداشته و براساس استراتژی هر فیلم، فستیوالها انتخاب و ارسال انجام خواهد شد.
|
|
پخش تلفیقی
|
مبلغ ثابت + درصد از جایزه
|
این مدل قرارداد بصورت درصدی از جایزه به همراه پرداخت مبلغ معینی به منظور
حق الزحمه ارسال منعقد خواهد شد. گفتنی است که مبلغ این قرارداد از مدل دو ساله کمتر
خواهد بود.
|
|
پخش حرفهای
|
بدون هزینه
|
فیلمسازان و تهیه کنندگان حرفهای عرصه سینما و مدیوم فیلم کوتاه با ساخت فیلمهایی
با کیفیت و قابل قبول افتخار آفرین خواهند بود و به همین جهت رفتار درگاه فیلم ایران
نیز با این گروه از فیلم ها حرفهای تر و متفاوت تر خواهد بود. این مدل از پخش هیچگونه
هزینهای را در بر نخواهد داشت. اما گفتنی است که شرایط پذیرش این دست از فیلم ها بسیار پیچیده و
میانگین نمره ای بالای 9 در ارزیابی کارگروه شرکت نیازمند است. همچنین «درگاه فیلم ایران» در یک سال
کاری تعداد بسیار محدودی در مدل حرفه ای پذیرش میکند.
|
|
توجه (1): پس از ارسال فیلم و بررسی توسط کارگروه پخش درگاه فیلم ایران، کاستبیس
تعیین خواهد شد.
توجه (2): پس از تعیین کاستبیس، مقدار آن هیچوقت تغییر نخواهد کرد.