x
×
درگاه فیلم ایران

محاسبه هزینه پخش فیلم

با پیشرفت فناوری و گسترش وسایل ارتباط جمعی و الخصوص تلفن همراه و به طبع آن نرم افزارهای Social Networking همچون تلگرام و اینستاگرام، فضا برای سودجویی از دیگران سهل و همه گیرتر شده است که بطور بسیار حیرت انگیزی جامعه سینما و مدیوم کوتاه نیز از آن بی نصیب نمانده است. از بارزترین این سودجویی و کلاهبرداری ها، گرفتن مبالغ ناچیزی همچون 50 هزار تومان و پخش فیلم به فستیوال های خارجی است که بیشتر شبیه به یک لطیفه تلخ است! «درگاه فیلم ایران» نام افراد سوجود را «شبیه پخش کنندگان» می نامد! این اشخاص درک درستی از محتوای فیلم، هدف فیلم، هدف پخش، مکان پخش و... نداشته و هیچگونه دلسوزی‌ای بابت آینده فیلم ندارند چرا که هدفشان فقط کسب درآمد است.

درگاه فیلم ایران با سابقه‌ای بیش از 12 سال در پخش فیلم و فیملنامه، مارکتینگ و فروش فیلم، و نیز با رویت فرآیند پخش جهانی و مطالعه در این زمینه، ساختاری را در ارزشگذاری پخش فیلم ها در پیش گرفته است که با رعایت انصاف و عدالت، هدفگذاری درست را نشانه میرود.

رسانه سازی پخش فیلم کوتاه

«درگاه فیلم ایران» برای هر فیلم یک کاستبیس در نظر خواهد گرفت که مقدار حدّ ارزشی آن است. این مقدار برای هر فیلم متفاوت از فیلم دیگر است و وقتی مقدار آن مشخص می شود که فیلم توسط تیم کارشناسان پخش «درگاه فیلم ایران» دیده شود. کاستبیس مقادیر متفاوتی دارد که به هیچ عنوان قابل پیشبینی نمی باشد. بر اساس این مقدار، فرمول نهایی محاسبه هزینه ارسال هر فیلم برای هر فستیوال (بعنوان مثال در مدلِ پخش موردی) معادل: کاستبیس + مقدار هزینه ورودی فستیوال (fee) است.

متغیرهای که بر کاستبیس موثر است عبارتنداز: کیفیت فیلم، محتوای فیلم، سابقه فیلمساز، تهیه کننده فیلم، افتخارات پیشین، بازیگران ، عوامل حرفه ای و ...

درگاه فیلم ایران براساس فعالیت چندین ساله و بررسی مدل‌های مرسوم و حرفه‌‌ای در پخش کنندگی و ارسال فیلم و فیلمنامه، 6 مدل را که در جدول ذیل شرح آن آمده به تهیه کنندگان و نمایندگان فیلم و فیلمنامه پیشنهاد و براساس شرایط هر فیلم و فیلمنامه، یکی از آنها را در قرارداد اتخاذ خواهد کرد.
توجه فرمائید که در شرایطی خاص، «مدل و استراتژی ویژه» که در جدول زیر قابل ملاحضه نیست، نیز پیشنهاد خواهد شد.
همچنین لازم به ذکر است که پنج مدل استراتژی خاص این شرکت، جهت حفظ مسائل امنیتی در توضیحات نیامده است.

مدل فرمول توضیحات سطح
ارسال موردی CostB + fee

این مدل از ارسال، هنگاهی توصیه می شود که یا هدف تنها یک جشنواره ی مشخص باشد و یا به علت خاص بودن فیلم امکان مانیتور فستیوال ها وجود نداشته باشد.

-
پخش بسته‌ای y % (x * (CostB + fee))

در این مدل 10 بسته تعبیه شده است، بسته های 10الی 100 فستیوالی. که براساس هر بسته تخفیفاتی پلکانی اعمال می شود. به عبارتی دیگر با انتخاب هر بسته فیلم به همان تعداد فستیوال ارسال و پخش خواهد شد.

پکیج تخفیف
10 10 %
20 12 %
30 14 %
40 21 %
50 25 %
60 30 %
70 32 %
80 37 %
90 40 %
100 42 %

بعنوان مثال با انتخاب بسته‌ی 10 فستیوالی و تعیین کاستبیس 50.000 تومانی (بعنوان مثال) و اعمال تخفیف 10% بجای 500.000 تومان مبلغ 450.000 تومان فاکتور خواهد شد.

-
پخش یکساله مبلغ ثابت

این مدل، روشی است که تهیه کننده و یا نماینده فیلم، مبلغ معینی را برای مدت یک سال پرداخت خواهند کرد. در این روش محدودیتی در ارسال موجود نداشته و براساس استراتژی هر فیلم، فستیوال‌ها انتخاب و ارسال انجام خواهد شد.

-
پخش دو ساله مبلغ ثابت

این مدل، روشی است که تهیه کننده و یا نماینده فیلم، مبلغ معینی را برای مدت دو سال (مصونیت فیلم) پرداخت خواهند کرد. در این روش محدودیتی در ارسال موجود نداشته و براساس استراتژی هر فیلم، فستیوال‌ها انتخاب و ارسال انجام خواهد شد.

طرح برنزی پخش فیلم کوتاه و بلند
پخش تلفیقی مبلغ ثابت + درصد از جایزه

این مدل قرارداد بصورت درصدی از جایزه به همراه پرداخت مبلغ معینی به منظور حق الزحمه ارسال منعقد خواهد شد. گفتنی است که مبلغ این قرارداد از مدل دو ساله کمتر خواهد بود.

طرح برنزی پخش فیلم کوتاه و بلند
پخش حرفه‌ای بدون هزینه

فیلمسازان و تهیه کنندگان حرفه‌ای عرصه سینما و مدیوم فیلم کوتاه با ساخت فیلم‌هایی با کیفیت و قابل قبول افتخار آفرین خواهند بود و به همین جهت رفتار درگاه فیلم ایران نیز با این گروه از فیلم ها حرفه‌ای تر و متفاوت تر خواهد بود. این مدل از پخش هیچگونه هزینه‌ای را در بر نخواهد داشت. اما گفتنی است که شرایط پذیرش این دست از فیلم ها بسیار پیچیده و میانگین نمره ای بالای 9 در ارزیابی کارگروه شرکت نیازمند است. همچنین «درگاه فیلم ایران» در یک سال کاری تعداد بسیار محدودی در مدل حرفه ای پذیرش میکند.

طرح طلایی پخش فیلم کوتاه و بلند

توجه (1): پس از ارسال فیلم و بررسی توسط کارگروه پخش درگاه فیلم ایران، کاستبیس تعیین خواهد شد.

توجه (2): پس از تعیین کاستبیس، مقدار آن هیچوقت تغییر نخواهد کرد.

نظرات 5

محسن

یک شنبه 9 بهمن 1401


در صورتی که یک فیلم برنده جوایز نقدی بشه آیا پخش کننده درصدی از جایزه رو برمی‌داره و اگه فیلم یا فیلمنامه در بازار فیلم و فیلمنامه مشتری یا مدیربرنامه پیدا کنه ،مشکلی از نظر قرارداد برای سازنده اثر بخاطر قرارداد با پخش کننده بوجود نمیاد؟

کارشناس درگاه فیلم ایران
سه شنبه 11 بهمن 1401

درود
بستگی به نوع قرارداد داره.
ممکنه شما قراردادی با پخش کننده ببندید که درصد بگیره یا نگیره.

شهرزاد

دو شنبه 20 اردیبهشت 1400


سلام. هزینه ی ارسال به چند فستیوال چقدره؟هزینه به صورت تقریبی چنده؟

کارشناس درگاه فیلم ایران
دو شنبه 20 اردیبهشت 1400

درود
محاسبه هزینه پخش یک اثر بستگی به شاخص های زیادی داره.
فیلم حتما باید بررسی بشه بعد هزینه دقیق اعلام بشه
لطفا به واتساپ این شماره پیام بدید: 09216343320
سپاس

محمد

پنج شنبه 24 بهمن 1398


سلام ارسال تکی فیلم چقدره تقری

کارشناس درگاه فیلم ایران
پنج شنبه 24 بهمن 1398

سلام
هزینه فستیوالها براس

هانیه

دو شنبه 27 ابان 1398


سلام بابت ارسال موردی هم قرارد

کارشناس درگاه فیلم ایران
شنبه 2 آذر 1398

سلام قرارداد خیر. قرارداد فقط

جمشید

چهار شنبه 6 شهریور 1398


آیا امکان داره که تعداد بیشتر

کارشناس درگاه فیلم ایران
چهار شنبه 6 شهریور 1398

سلام اگه کسی همچین در خواستی د

ارسال نظرات