جشنواره فیلم جهانی «کن»، از غیرمعمول ترین فستیوال های جهانی است که در سالیان گذشته با انتخاب فیلم هایی از نظر محتوایی و از طرف دیگر، ورود فیلم ها در ژانرهای مختلف در بخش های غیر مرتبط فستیوال، زبان زد است. به عنوان مثال قبل از سال 2015 یعنی زمانی که جایزه «چشم طلایی و یا L'Œil d’or» بعنوان بخش مستقل جایزه مستند بلند کن اهدا نمی شد، فیلم مستند Fahrenheit 9/11 به کارگردانی Michael Moore (در سال 2004 میلادی) نه تنها وارد بخش اصلی فستیوال شد بلکه جایزه اصلی و معتبر فستیوال یعنی Palme d'Or (نخل طلا) را نیز تصاحب کرد. این در حالی است که تا آن زمان هیچ فیلم مستندی در این بخش اصلی (داستانی)، حتی وارد نیز نشده بود. بنابراین فستیوال کن را نمیتوان با شاخص ها و قوانین از قبل تعیین شده سنجید. البته این انعطاف پذیری، خود عاملی پویا در پیشبرد یک فرآیند است.
در این بین مستندهایی در بخش های غیر رقابتی (Out of Competition) حضور داشته اند اما بخش اصلی کن همچنان پیروی خط داستانی و یا narrative-only فیلم هاست. در بخش مارکتینگ کن و یا Corner که رخدادی تجاری محسوب میشود، فیلم های مستند حتی از نوع کوتاه آن نیز پذیرفته شده است ولی باز ذکر این نکته ضروری است که این بخش از فستیوال کن خارج از فستیوال بوده و غیر از ارزش حضور در آن جمع، پارامتر مثبتی دیگری را نمی توان در آن یافت کرد.
در سال 2015 «جامعه مدنی نویسندگان رسانهای» معروف به Civil Society of Multimedia Authors (SCAM - Société Civile des Auteurs Multimédia) به ریاست کارگردان زن فرانسوی خانم Julie Bertuccelli با همکاری انستیتوی ملی سمعی و بصری فرانسه (Institut national de l'audiovisuel) با تاسیس بخش «چشم طلایی» یا «L'Œil d'or, le prix du documentaire و یا "The Golden Eye, The Documentary Prize — Cannes" تکلیف فیلم های مستند و فیلمسازان مستند را روشن ساخت. این بخش با ارزش 5 هزار یورویی، جایزه خود را به فیلم مستندی خواهد داد که در یکی از بخش های اصلی کن یعنی (Official Selection, Un Certain Regard, Cannes Classics, Directors' Fortnight, Semaine de la Critique, Special Screenings & Out of Competition and Short & Feature-Length Films) به نمایش در آمده باشد. بر این اساس هم فیلم های کوتاه مستند و هم بلند این دسته ها، بصورت بالقوه شانس دیده شدن در این بخش از فستیوال کن را خواهند داشت ولی براساس اتفاقات دورههای قبل و جوایزی که به مستندها داده شد، هیج اثری از مستندهای کوتاه دیده نمی شود ولی این به معنای عدم دیده شدن مستند کوتاه در دوره های آتی نیست چرا که همانطور که گفته شده فستیوال کن به شدت غیر قابل پیشبینی است.
جدول فیلم هایی که از سال 2015 تا 2018 جایزه این بخش را تصاحب کرده اند:
فیلم
|
سال
|
گونه
|
نام کارگردان
|
ملت کارگردان
|
Beyond My Grandfather Allende
|
2015
|
مستند بلند
|
Marcia Tambutti Allende
|
Chile, Mexico
|
Cinema Novo
|
2016
|
مستند بلند
|
Eryk Rocha
|
Brazil
|
Faces Places
|
2017
|
مستند بلند
|
Agnès Varda and JR
|
France
|
Samouni Road
|
2018
|
مستند بلند
|
Stefano Savona
|
Italy
|
For Sama
|
2019
|
مستند بلند
|
Waad al-Kateab and Edward Watts
|
Syria / United Kingdom
|
ترجمه از : cannesguide.com و scam.fr