The most specialized center for distributing films to festivals | درگاه فیلم ایران تخصصی‌ترین مرکز پخش و ارسال فیلم به فستیوال‌های خارجی

فيلم هاي اروتيک در سينما

فیلم های اروتیک در سینما

فیلم های اروتیک در سینما

فیلم اروتیک به فیلم‌هایی گفته می‌شود که دارای صحنه‌های جنسی و اروتیک و یا با مفهوم آمیزش جنسی است، که شامل صحنه‌های معاشقه می‌شود. این فیلم‌ها متمایز از فیلم‌های سکسی می‌باشند که از آنها با نام فیلم پورنوگرافی و یا فیلم‌هایی با مفهوم آموزش مسائل جنسی یاد می‌شود.

از دوره فیلم صامت در دنیای فیلم‌برداری، صحنه‌های اروتیک در فیلم‌ها موجود است. بسیاری از بازیگران زن و مرد اندام بدن خود را آشکار نموده و در صحنه‌های برانگیزنده و خارج از عرف زمان خود در دوره کاری خود نقش ایفا نمودند. برخی از این فیلم‌ها توسط محافل دینی نقد شده‌اند و یا برخی حکومت‌ها ممنوع‌شان کرده‌اند و یا هردو. 

تاریخچه سینمای اروتیک تنها در گذار از عمل جنسی به صحنه های پوشیده، خلاصه نمی شود. سوررئالیست ها با استفاده از میلی که برای انجام عمل جنسی وجود دارد، رو به سینمای اروتیک آوردند. ازنظر آنها، میل جنسی به عنوان یک واقعیت ویرانگر در بطن سینما قرار دارد. آندره برتون در این رابطه می نویسد: "آنچه که در شیوه های سینمایی بیشتر نمود می یابد، به تصویر کشیدن قدرت عشق است." از دید او، سینما یعنی عشق، یعنی نیرویی که فرد در امیال خود دارد.

در سال 1896 اولین بوسه سینمایی بین "جان سی. رایس" و "مری ایروین" باعث خشم مطبوعات و محافل فکری شد. 

در فیلم "سگ اندلسی" [1928] اولین ساخته لوئیس بونوئل، در یک صحنه "پیر بچف" سینه های "سیمون ماروی" را لمس می کند. فیلم "عصر طلایی" [1930] دومین ساخته بونوئل که پخش آن به مدت نیم قرن ممنوع بود، تصویر زنی را نشان می دهد که نه تنها به انجام رابطه جنسی رضایت دارد، بلکه با تمام وجود این رابطه را طلب می کند و به همین دلیل بسیار "رسواگرانه" به نظر می رسد. "لیا لیس"، بازیگر زن این فیلم، در صحنه ای انگشت پای مجسمه ای را با ولع هرچه تمام می مکد.

در فیلم "صدف و کشیش" [1928] ساخته ژرمن دولاک، آنتونن آرتو، فیلمنامه نویس، جنبه های اروتیک را در وحشیگری می بیند: "مرد به سوی زن حمله می کند و به شکلی وحشیانه می خواهد سینه بند او را باز کند. به محض باز کردن آن می بیند که دو صدف بجای سینه ها قرار گرفته اند."

جننه های اروتیک و شهوت گرایانه که بوسیله سانسور و به ویژه "قانون هیز" از پرداختن به آن جلوگیری می شد، همواره با هتک برخی مرسومات همراه بوده است؛ به مانند دختر جوانی که در فیلم "فراموش شدگان" [1951] ساخته بونوئل، در دست زدن به پستان گاو تردید می کند یا زمانی که شیر از روی ران او سرازیر می شود.

اروتیسم در ایالات متحده باعث ظهور ستارگان بسیاری شد: "گرتا گاربو"، "مارلنه دیتریش"، "ریتا هیورث"، "آوا گاردنر" و "مرلین مونرو". در هالیوود، ستاره سینما بسیار فراتر از دیگران به نظر می رسید. درواقع او زنی دست نیافتنی بود و مظهر همان عشقی بود که آندره برتون به آن اعتقاد داشت. زیباترین صحنه استریپ تیز هالیوود صحنه ای است که ریتا هیورث در فیلم "گیلدا" [1946] ساخته چارلز ویدور، در آن به ایفای نقش پرداخته و دست کش های سیاه خود را در می آورد.

قانون هیز در سال 1930 در آمریکا مطرح گردید و تنها پس از سال 1961 بود که قدری از سخت گیری های آن کاسته شد، ولی تا سال 1966 همچنان مورد اجرا بود. از سال 1966 به بعد، تحولاتی که در زمینه سنت ها و اخلاقیات در جامعه پدیدار شد، بازتاب خود را در تولیدات هالیوودی نشان داد.

سینمای اروتیک برای اولین بار در ژاپن متولد شد. اوایل این دوره درواقع دوران سخت سینمای ژاپن محسوب می شود. در اواسط سال های 1960 تلویزیون به تدریج راه خود را به منازل ژاپنی ها باز کرد، به ویژه به دلیل مسابقات المپیک تابستانی توکیو در سال 1964. بدین ترتیب شرکت های تولید فیلم بخش بزرگی از تماشاگران خود را ازدست دادند و به همین دلیل رو به ساخت فیلم هایی آوردند که جنبه های جنسی و خشونت آمیز در آنها لحاظ شده بود. این شروعی بود برای ژانر "پینک اگا" [به معنای "سینمای صورتی"] که فیلم های آن کم و بیش اروتیک بودند. اِگا در زبان ژاپنی به معنی سینماست. در این گونه فیلم ها اروتیسم الزاماً موضوع اصلی فیلم نبود و آلات تناسلی به وضوح به تصویر کشیده نمی شد.

کوجی واکاماتسو کارگردان ژاپنی، با ساخت 3 فیلم در سال 1963 خود را به عنوان استاد مسلم این ژانر در ژاپن معرفی کرد. در سال 1964 فیلم "افکار پوچ" ساخته تتسوجی تاکشی، کارگردان تئاتر، منتقد و نویسنده ژاپنی، اولین فیلم پینک اگا با بودجه کلان بود. این کارگردان پس از اکران فیلم بعدی اش به نام "برف سیاه" [1965] ازسوی مقامات ژاپن دستگیر شد. او به کمک برخی شخصیت های سیاسی اینطور ادعا کرد که هدف اش صرفاً پرداختن به جنبه های زیبایی شناسی و هنری بوده است. او در سال 1967 در یک دادگاه به شدت رسانه ای تبرئه شد. او درواقع هموارکننده راه برای فیلم های بعدی در این ژانر بود. ولی محبوبیت ژانر "پینک اگا" در سال های 1980 به سرعت فروکش کرد.  

در ایالات متحده، فیلم پورنو "عمق گلو" [1972] شش سال پس از لغو قطعی "قانون هیز" به روی اکران آمد. جرارد دامیانو، کارگردان این فیلم، قبل از ساخت آن چهار فیلم سکسی ساخته بود. بودجه فیلم "عمق گلو" بین 20 تا 22 هزار دلار بود، ولی در حدود 600 میلیون دلار فروش کرد. این اولین فیلم اروتیک بود که در سالن های سینمای آمریکا به نمایش درآمد. این مسأله باعث مداخله پلیس شد، سالن ها بسته شدند و در خیابان ها درگیری به وجود آمد. بازیگر مرد نقش اول فیلم نیز به 5 سال حبس محکوم شد، ولی در دادگاه تجدیدنظر تبرئه گردید.

در اواخر سال های 1970، به دنبال موفقیت این فیلم و دو فیلم دیگر "شیطان در وجود خانم جونز" [1973] ساخته جرارد دامیانو، و "پشت در سبز" [1972] ساخته آرتی میچل، فیلمسازان آمریکایی به ساخت فیلم های 35 میلیمتری با داستان های پیچیده تر روی آوردند تا بدین ترتیب تماشاگران بیشتری را به سینماها بکشانند. این آغاز دوران طلایی "پورنو شیک" در ایالات متحده بود که به تدریج به دیگر نقاط جهان نیز کشیده شد.

 

مهمترین فیلم های اروتیک تاریخ سینما

       

Dirty diaries

collectif

Suède

2009

A l'aventure

Jean-Claude Brisseau

France

2008

Anatomie de l'enfer

Catherine Breillat

France

2004

Ma mère

Christophe Honoré

France

2003

Choses secrètes

Jean-Claude Brisseau

France

2002

Intimité

Patrice Chéreau

France

2000

Romance

Catherine Breillat

France

1999

L'ennui

Cédric Kahn

France

1998

La comédie de Dieu

Joao Cesar Monteiro

Portugal

1995

Noce blanche

Jean-Claude Brisseau

France

1989

Cinq secondes avant l'extase

Yojiro Takita

Japon

1986

La chambre noire

Kiriro Urayama

Japon

1983

La femme aux seins percés

Shogoro Nishimura

Japon

1983

Jour de rêve 2

Tetsuji Takechi

Japon

1981

L'été de la dernière étreinte

Kichitaro Negishi

Japon

1979

Fièvre au lycée

Robert McCallum

U.S.A.

1978

L'empire de la passion

Nagisa Oshima

Japon

1978

Debbie does Dallas

Jim Clark

U.S.A.

1978

L'empire des sens

Nagisa Oshima

Japon

1976

Prisonnière du vice

Akira Kato

Japon

1975

La véritable histoire d'Abe Sada

Noboru Tanaka

Japon

1975

Emmanuelle

Just Jaeckin

France

1974

Osen la maudite

Noboru Tanaka

Japon

1973

L'extase des anges

Koji Wakamatsu

Japon

1972

Le dernier tango à Paris

Bernardo Bertolucci

France

1972

L'enfer pour miss Jones

Gerard Damiano

U.S.A.

1972

L'école de la sensualité

Noboru Tanaka

Japon

1972

La femme scorpion

Shunya Ito

Japon

1972

Derrière la porte verte

Artie et Jim Mitchell

U.S.A.

1972

Gorge profonde

Gerard Damiano

U.S.A.

1972

Un été 42

Robert Mulligan

U.S.A.

1971

Affair in the afternoon

Shogoro Nishimura

Japon

1971

Sex jack

Koji Wakamatsu

Japon

1970

Anthologie du plaisir

Alex de Renzy

U.S.A.

1970

Tristana

Luis Bunuel

France

1970

Les anges violés

Koji Wakamatsu

Japon

1967

Belle de jour

Luis Bunuel

France

1966

Quand l'embryon part braconner

Koji Wakamatsu

Japon

1967

Les secrets derrière le mur

Koji Wakamatsu

Japon

1967

Neige noire

Tetsuji Takechi

Japon

1965

Jour de rêve

Tetsuji Takechi

Japon

1964

Viridiana

Luis Bunuel

Espagne

1961

Gilda

Charles Vidor

U.S.A.

1946

L'âge d'or

Luis Bunuel

France

1930

L'Ange bleu

Joseph von Sternberg

Allemagne

1930

 
 

 

لینک کوتاه و استاندارد: iranfilmport.com/389
نظرات شما
بهمن
بسیار مقاله ی خوب و کاملی بود. ممون
سه شنبه 29 مرداد 1398
[ پاسخ به این نظر ]
درج نظر شما
نام: 
ایمیل: 
نظر شما: