تخصصی‌ترین مرکز پخش و ارسال فیلم به فستیوال‌های بین‌المللی درگاه فیلم ایران
×

«چیستی فیلم تجربی‌گرا» و دانلود فیلم های کوتاه تجربی گرا (تجربی)

«چیستی فیلم تجربی‌گرا» و دانلود فیلم های کوتاه تجربی گرا (تجربی)
+ -

«چیستی فیلم تجربی‌گرا» و دانلود فیلم های کوتاه تجربی گرا (تجربی)

«چیستی فیلم تجربی‌گرا» یکی از دشوارترین سوالات ممکن در عرصه ی فیلمسازی است. فیلمسازانی که تصور می‌کنند، فیلمی Experimental ساخته اند در حالی که بدون شک فیلم داستانی ساخته اند. به واقع فیلم «تجربی‌گرا» - و نه تجربی - تعریف روشنی ندارد، این بدان جهت است که از عمیق ترین و تاریک ترین نقطه‌ی تفکریِ آدمی در نقش فیلمساز تراوش می‌شود. آنقدر تاریک که با هزاران سوال و چهارچوب های از قبل تعیین شده، روشن (قابل تعریف) نخواهد شد. شاید تنها راهکار ممکن، مشاهده و بررسی فیلم های شاخص موجود و مشخص کردن بعضی از تشابهات بین آنهاست. البته لازم به ذکر است که بخش کوچکی از فیلمسازی، مهندسی است و بخش اعظم آن، ناخودگاهی است که «هرگز» قابل اندازی گیری و فرمولیزه کردن نخواهد بود. بنابراین، مواردی که ادامه به عنوان شاخص های فیلم های تجربی‌گرا لیست خواهد شد، صرفا از روی تجربه‌ی شخصی بدست آمده و بنایی بر قطعی بودن آنها در این گونه از فیلمسازی نیست.

برآیند مشاهدات بنده در بررسی سال های فیلمسازی و داوری های بین المللی؛ در بین فیلم های تجربی‌گرای شاخص، چهار مولفه ی مشترک بوده است. فیلم های تجربی‌گرا روایت قابل درکی ندارند، دوم؛ عمدتا بدون دیالوگ، سوما؛ از صدا و موسیقی غنی و در آخر بسیار کوتاه (عمدتا زیر 10 دقیقه) هستند.

قبل از معرفی چندین فیلم کوتاه شاخص در مقیاس جهانی، باید اشاره کنم که «فیلم تجربی» با «فیلم تجربی‌گرا» متفاوت است، هر چند که به کرات اشتباها بجای هم استفاده می‌شوند. هر بازی فرمی‌ای چون «کج کردن دوربین»، «گریم سنگین»، «نصف کردن اسکرین» و... لزوما فیلم تجربی‌گرا نخواهد داد.

در انتخاب این فیلم های تجربی‌گرا کوتاه به سه موضوع توجه شده است: 1) متاخر بودن تاریخ ساختشان 2) تنوع و گوناگونی ژانری‌شان و 3) credit های بین المللی از فستیوال های معتبر

کوتاه تجربی‌گرا PILE

جایزه معتبرترین جشنواره انیمیشن جهان Annecy  2020 و حضور در بخش CineFoundation  کن

https://vimeo.com/566610997

کوتاه تجربی‌گرا Seven Days In The Wood (Sju Dagar I Skogen)

این فیلم در سال 2011 در جشنواره فیلم برلین (برلیناله) نامزد دریافت جایزه خرس طلایی شد که نشان دهنده تمایل طولانی هیئت داوران برلین به تجربه گرایی است. این انیمیشن توسط Larsson و Rasmus R Streith ساخته شده است. با صداها و تصاویر وهم آور و خاطره انگیزش کمی شبیه فیلم های دیوید لینچ.

لینک: https://vimeo.com/33564547

کوتاه تجربی‌گرا Fortunes

ثروت یک کمدی تجربی است که مجموعه ای از آیین های داخلی را به تصویر می کشد و یکنواختی روزمره های تکراری را برجسته می کند.

https://vimeo.com/79639392

کوتاه تجربی‌گرا  Catgot

این یک انیمیشن انتزاعی دو بعدی با استفاده از موسیقی "Catgot" ساخته آیسان است. ایده انیمیشن ارائه یک اجرای فواره ای به صورت انتزاعی است. این انیمیشن برنده جایزه در مهمترنی جشنواره انیمیشن جهان Annecy International Animation Festival 2020 شد.

https://vimeo.com/338844706

کوتاه تجربی‌گرا  COURAGE

دختری در میان عمارتی حیران و سرگردان است.

این فیلم کوتاه بغیر از بودن در بخش رقابتی فستیوال معتبری مانند Girona  در سال 2019 در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز بوده است.

https://vimeo.com/334976298

کوتاه تجربی‌گرا  Tehran (فیلمی از مسعود معین)

این فیلم کوتاه براساس المان های شهری تهران ساخته شده و در فستیوال های معتبری از جمله Raindance، Encounter و New Orleans حضور داشته اشت.

https://vimeo.com/121144312

کوتاه تجربی‌گرا  GUN SHOP

از افتخارات این فیلم میتوان به جایزه جشنواره اسکاری Interfilm Berlin و حضور New Orleans و یا Interfilm آلمان اشاره کرد.

https://vimeo.com/365065377

کوتاه تجربی‌گرا  BLOOD BROTHERS

این مستند تجربی در مهمترین جشنواره کوتاه جهان، Clermont-Ferrand سال 2015 و یا در جشنواره Guanajuato معتبر حضور داشته است.

https://vimeo.com/240178494

کوتاه تجربی‌گرا  Waves

این فیلم در بیش از 50 فستیوال جهانی حضور داشته که از مهمترین آنها میتوان به Nancy فرانسه اشاره کرد.

لینک دانلود: https://vimeo.com/319038756

کوتاه تجربی‌گرا  NOTES TO MY FUTURE SELF

https://vimeo.com/groups/experimentalnarrative/videos/938911283

 

نظرات شما
نظری درج نشده است.
درج نظر شما
+ مشاهده لینک های اصلی سایت
آخرین اخبار