تخصصی‌ترین مرکز پخش و ارسال فیلم به فستیوال‌های بین‌المللی درگاه فیلم ایران
×

نوجوانان فيلم‌ساز در کلاس بزرگان سينماي کودک

نوجوانان فیلم‌ساز در کلاس بزرگان سینمای کودک
+ -

نوجوانان فیلم‌ساز در کلاس بزرگان سینمای کودک

به گزارش «درگاه فیلم ایران» و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در دومین روز از سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور، حاضران با شرکت در نشستی صمیمانه با حضور پوران درخشنده، ایرج طهماسب، کامبوزیا پرتوی و ابوالفضل جلیلی، از تجربیات اساتید سینمای کودک ایران بهره‌مند شدند.

در این برنامه که با پرسش و پاسخ نوجوانان فیلم‌ساز با اساتید همراه بود، پوران درخشنده گفت: ساختن فیلم برای کودکان و نوجوانان در دو مقطع برای من بسیار اهمیت داشت: یکی از دوران رشد کودک تا پنج سالگی که به واسطه تربیت و ساختن دنیای درونی او تعریف می‌شود و بخش  دوم دوران بلوغ و نوجوانی کودک و شکل گیری شخصیت اوست.

وی ادامه داد: کار برای کودک سخت است؛ باید با روان‌شناسی کودک آشنا بود و دنیای کودکی را شناخت. من در ساخت فیلم‌هایم، تلاش کردم به دنیای نوجوانها نزدیک شوم.

کارگردان فیلم سینمایی «رابطه»  اضافه کرد: نسل امروزی از خواسته‌های ما جلوتر رفته و باید برای پاسخ‌گویی به نیازهای آن‌ها تلاش کنیم .جامعه ما، در حال حاضر به ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان «خوب» نیاز دارد، چون  شکل‌گیری صحیح شخصیت کودکان و نوجوانان موضوع بسیار حساسی است.

درخشنده با بیان خاطره‌ای از فیلم «بچه‌های ابدی» به نحوه انتخاب عوامل اشاره کرد و گفت: در طول دوران فیلم‌سازی با افرادی آشنا شده‌ام که احساس می‌کنم با آن‌ها راحت هستم و ترجیح می‌دهم با آن‌ها کار کنم. وی افزود: همه فیلم‌هایم را دوست دارم، چون برای همه آنها وقت می‌گذارم و زیاد تحقیق می‌کنم تا فیلمنامه خوب بنویسم.

درخشنده درباره جایگاه سینمای ایران در جهان گفت: سینمای ایران در جهان جایگاه خودش را دارد. جوایز متعدد بین المللی نشان از فعالیت خوب سینمای ایران دارد اما اینکه در آینده چقدر می‌توانیم موفق باشیم بستگی به تلاش امروز ما دارد. سینمای ایران می‌تواند با شما معنای جدیدتری بیابد. سینمای ایران می‌تواند با افرادی که ایده‌های نو دارند و با استعداد و تازه نفس هستند، در آینده جایگاه بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: سینمای ایران در جهان به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد مطرح نیست، بلکه بخاطر ساده و روان بودن مطرح است. فیلم ساده و روان قصه‌های سینمای ما می‌تواند آرامش بخش باشد. موقعیت سینمای ما خوب است اما می‌تواند بهتر از این باشد و برای این بهتر شدن شما باید تلاش کنید.

کارگردان «پرنده کوچک خوشبختی» به فیلم‌سازان نوجوان توصیه کرد: اگر برای‌تان فیلم‌سازی هدف باشد، نباید هیچ چیز و هیچ‌کس آن را از بین ببرد بلکه باید موانع را پشت سر بگذارید و از ترس و خودسانسوری خودداری کنید. آینده فیلم‌سازی به شرایط بستگی دارد، ولی کسی که فیلم‌سازی برایش مهم است، در هر شرایطی کار می‌کند. سینمای ایران در جهان، جایگاهی برای خود دارد و با وجود نوجوانان می‌تواند معنای دیگری بیابد.

درخشنده ابراز امیدواری کرد: سینمای ما با وجود شما نوجوانان، قطعا آینده بهتر و متفاوت‌تری خواهد داشت. باید فیلم بسازید. آینده از آن شما است.

ابوالفضل جلیلی نیزدر این نشست توصیه‌هایی برای کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به فیلم‌سازی داشت.

وی گفت: هنگامی که فیلم‌برداری می‌کنید، اندازه زشتی‌ها و زیبایی‌ها را کوچک‌تر از مقیاس واقعی می‌بینید، به همین دلیل باید هنگام چیدمان کادرها در فیلم‌برداری به این نکته‌ها توجه کنید.

کارگردان «گل یا پوچ» با اشاره به اهمیت ریتم در فیلم،  افزود: ریتم باید در درون پلان باشد، نه در کوتاه و بلند کردن آن؛ در واقع ریتم به کوتاهی و بلندی پلان بستگی ندارد و گاه، پلان طولانی، هیجان و ریتم بیشتری دارد. وی تصریح کرد: کات نکردن باعث می‌شود فیلم باورپذیرتر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت سینمای ایران می‌تواند به صنعت فیلم سازی هالیوود برسد یا نه، گفت: بدون تلاش معجزه‌ای رخ نمی‌دهد؛ باید در این زمینه تلاش زیادی بکنید. اگر فعالیت و خود را افزایش علم در زمینه فیلم سازی ادامه دهیم می‌توانیم رشد کنیم، در غیر این صورت موفق نمی‌شویم.
کارگردان «رقص خاک» ادامه داد: فیلمی که صداقت دارد، فیلم بهتری است. در ساخت فیلم، باید اعتماد به نفس داشته باشیم؛ هدف را مشخص کنیم و ازنقطه شروع تا انتها را در یک خط مستقیم  سیر کنیم.

در این نشست همچنین ایرج طهماسب  با ابراز خوشحالی از حضور در جمع نوجوانان بیان کرد: من نیز در سنین کودکی مثل شما فیلم ساختم.

وی افزود: فیلم‌سازی کار سختی است و فرقی ندارد برای کودک فیلم بسازیم یا برای بزرگسال؛ با این تفاوت که کودکان، کم حوصله‌تر هستند و دوست دارند سرگرم شوند.

کارگردان «کلاه قرمزی و پسرخاله» درباره شیوه کار خود بر اهمیت «کار مداوم» تأکید کرد و گفت: من مدام از اتفاقات اطرافم یادداشت برمی‌دارم تا هنگام ساختن فیلم از آن ها استفاده کنم. در واقع هنرمند باید مدام کار کند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از فیلم سازان نوجوان در خصوص آینده فیلم سازی ایران گفت:  از زمانی که شما را دیدم به آینده فیلم سازی امیدوار شدم. فیلم سازی با شما ادامه پیدا می‌کند. شما افراد با استعدادی هستید.

طهماسب همچنین به نوجوانان توصیه کرد که پس از این دوره‌ها، ارتباط خود را با یکدیگر حفظ کنند و در آینده با یکدیگر فیلم بسازند.

کامبوزیا پرتوى، نویسنده و کارگردان سینما نیز در این نشست گفت: هنگام ساخت فیلم باید انتخاب کنیم  که قرار است حرف‌مان را برای کودکان بزنیم یا نوجوانان و در این باره باید با گروه سنی مخاطب خود مشورت کنیم.وی افزود: دیدن شما در این المپیاد به من امید می‌دهد، چرا که افرادی را پرورش می‌دهد که سینمای مهجور کودک را نجات خواهند داد.

پرتوی به ویژگی‌های سینمای ایران نیز اشاره کرد و گفت: پلان‌های طولانی، مخاطب را بیشتر درگیر فیلم می‌کند. کات زیاد باعث هیجان کاذب می‌شود و سینمای دروغین آمریکا ما را در این زمینه بدعادت کرده است.

کارگردان فیلم «گلنار» ادامه داد: واکنش مخاطب تعیین می‌کند یک فیلم خوب است یا نه؛ باید از بقیه نظر بگیریم و فیلمنامه را براساس نظر آنان بازنویسی کنیم.

پرتوی در پایان توصیه کرد: باید برای دیدن فیلم‌های غیرهالیوودی فرهنگ‌سازی شود.

نظرات شما
نظری درج نشده است.
درج نظر شما
+ مشاهده لینک های اصلی سایت
آخرین اخبار